Bruksvilkår for Aimann.no
Sist oppdatert: 16.08.2025
1. Parter og avtale
Disse vilkårene gjelder for all bruk av Aimann.no og tilhørende digitale tjenester (“Tjenesten”). Tilbyder er Aimann (heretter “Aimann” eller “vi”), leverandør av den digitale plattformen. Kunden er den som oppretter konto eller kjøper tilgang, enten som privatperson eller på vegne av en virksomhet (heretter omtalt som “du/deg”). Ved å opprette en konto, abonnere på Tjenesten eller på annen måte ta Tjenesten i bruk, inngår du en bindende avtale med Aimann og aksepterer disse vilkårene.
2. Tjenesten - abonnement og engangskjøp
Aimann tilbyr digitale løsninger gjennom abonnement. Abonnementet gir deg tilgang til våre digitale tjenester mot en løpende betaling. Betaling for abonnement skjer via Stripe, en sikker betalingstjeneste, og abonnementet aktiveres straks betalingen er gjennomført og bekreftet. Abonnementet løper fra betalingstidspunktet (“trer i kraft ved betaling”) og gir deg umiddelbar tilgang til Tjenesten for den avtalte perioden. Manglende betaling eller tilbakeføring av betaling kan medføre at tilgangen midlertidig suspenderes inntil betaling er mottatt .
Engangskjøp: Per i dag leveres Aimanns tjenester hovedsakelig som abonnement. I fremtiden kan det bli tilbudt digitale produkter eller tilleggstjenester som engangskjøp. Eventuelle engangskjøp av digitale produkter vil være underlagt de samme vilkårene som beskrevet her, med mindre annet er spesifikt oppgitt. Det innebærer at blant annet betalingsbetingelser, lisensvilkår, angrerettbegrensninger og øvrige rettigheter/pliktigheter vil gjelde tilsvarende for slike engangskjøp.
3. Levering og tilgang
All levering av Aimanns tjenester skjer digitalt. Du får tilgang til den kjøpte digitale tjenesten umiddelbart etter at betalingen er fullført via Stripe. Levering anses som fullført når din brukerkonto er aktivert og/eller når vi har gitt deg tilgang til det digitale innholdet du har kjøpt. Det sendes normalt en bekreftelse (f.eks. via e-post) når tilgangen er klar. Dersom du mot formodning ikke mottar tilgang innen rimelig tid etter betaling, ber vi deg kontakte oss så vi kan hjelpe deg.
4. Angrerett for forbrukere
Som forbruker har du i utgangspunktet 14 dagers angrerett ved fjernsalg. Viktig: Angreretten gjelder ikke for digitalt innhold som leveres på ikke-fysisk medium (f.eks. nettbaserte tjenester) når leveringen starter med ditt uttrykkelige samtykke og du har erkjent at angreretten dermed bortfaller, jf. angrerettloven § 22 bokstav n. Ved å fullføre et kjøp hos Aimann og få umiddelbar tilgang til Tjenesten, gir du ditt samtykke til at leveringen begynner umiddelbart, og du erkjenner at angreretten går tapt. Du har dermed ingen angrerett etter at det digitale produktet er levert.
(Praktisk betyr dette at dersom du starter å bruke Aimanns digitale tjeneste med én gang etter kjøp, kan du ikke angre kjøpet i etterkant. Ønsker du likevel å beholde angreretten, må du vente med å ta i bruk Tjenesten til angrerettfristen på 14 dager er utløpt.)
For bedriftskunder og andre som ikke omfattes av forbrukerregelverket gjelder ikke angrerettloven, og kjøp er bindende ved avtaleinngåelse.
5. Brukerlisens og rettigheter
All programvare, funksjonalitet, tekst, bilder og annet innhold i Tjenesten er opphavsrettslig beskyttet og eies av Aimann eller våre lisensgivere. Ved kjøp eller abonnementsinngåelse får du en begrenset, ikke-eksklusiv lisens til å bruke Tjenesten. Lisensen er personlig for deg som enkeltperson, eller begrenset til intern bruk internt i din bedrift dersom avtalen er inngått av en virksomhet, og kan ikke overdras eller overføres til andre.
Tjenesten og tilhørende digitalt innhold er kun til ditt eget bruk. Det er ikke tillatt å dele, kopiere, videreselge eller på annen måte distribuere innhold eller tilgang til Tjenesten til tredjeparter uten skriftlig samtykke fra Aimann . Brudd på dette forbudet anses som vesentlig mislighold av avtalen og kan medføre umiddelbar stenging av din tilgang uten refusjon, samt eventuelt rettslige skritt ved alvorlige overtredelser.
Eventuelle brukernavn og passord du får tildelt er konfidensielle og skal kun benyttes av deg (eller autoriserte brukere internt i din virksomhet). Du er ansvarlig for å oppbevare innloggingsinformasjon sikkert. Meld fra til oss umiddelbart dersom du mistenker uautorisert bruk av din konto.
6. Endringer i vilkårene
Aimann forbeholder seg retten til å oppdatere eller endre disse vilkårene ved behov. Oppdaterte vilkår vil bli publisert på vår nettside med oppgitt dato for siste endring. Ved vesentlige endringer av vilkårene vil vi forsøke å varsle deg, for eksempel via e-post eller ved varsel i tjenesten, og i noen tilfeller kan du bli bedt om å lese gjennom og akseptere de nye vilkårene før videre bruk.
Den til enhver tid gjeldende versjonen av vilkårene er tilgjengelig på Aimann.no. Din fortsatte bruk av Tjenesten etter at oppdaterte vilkår er publisert innebærer at du aksepterer de oppdaterte vilkårene . Dersom du ikke aksepterer endrede vilkår, må du slutte å bruke Tjenesten.
7. Klager og tvisteløsning
Vi ønsker å ha fornøyde kunder. Skulle du ha en klage, misfornøydhet eller oppleve problemer med Tjenesten, oppfordrer vi deg til å kontakte oss direkte først, slik at vi kan forsøke å finne en minnelig løsning. Send oss en e-post eller henvendelse via våre kontaktsider med en beskrivelse av ditt problem eller din klage.
Mekling: Hvis vi ikke sammen klarer å løse en tvist gjennom dialog, kan forbrukere henvende seg til Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet tilbyr utenrettslig tvisteløsning og kan kontaktes på deres nettside www.forbrukerradet.no. Du kan også benytte Europa-Kommisjonens online klageplattform (ODR) for tvister knyttet til netthandel . Denne nettbaserte klageportalen er spesielt relevant dersom du er forbruker bosatt i et annet EU/EØS-land enn Norge.
Lovvalg og jurisdiksjon: Denne avtalen er underlagt norsk lov. Dersom en tvist ikke løses gjennom minnelige ordninger eller mekling, kan saken bringes inn for domstolene. Forbrukere har rett til å få eventuelle tvister behandlet ved domstolene i det landet hvor forbrukeren har bosted (forbrukerens hjemting). I alle andre tilfeller avtales Oslo tingrett som rett verneting (domstol) for tvisteløsning, med mindre annen jurisdiksjon følger av ufravikelig lov.